Bloggen lukker, Læs mere

Jamen de andre siger at ....................

Mandag, 11. januar 2010 kl. 10:56 / cowboyhat, eventyr, fest, forhold, humor, ironi, kvinder, livet, mennesker, mænd, parforhold, prins, prinsesse, sex, ægteskab

"Prinsen m/k på den hvide hest".....

33 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

cowgirl-6.jpg

Skæbnen kan måske blive 'Calamity Jane' med cowboyhat, lasso og seksløber for nogen, mens andre drøner rundt og gemmer ærter under madraserne for at finde den rigtige prinsesse og andre venter på at prinsen på den hvide hest skal dukke op i horisonten. 

Prinsen på den hvide hest.jpg

Alle sidder vel med drømmen om "prinsen på den hvide hest m/k" i en heller anden form - selvom det ikke altid må hedde sig sådan - ud til den offentlige mening.

link til "Send bare prinsen på den hvide hest" - Kirsten Winding / Dina Al-Erhayem....

Jobsamtalerne tager bare så hulens masse tid lyder det fra nogen - og andre siger de leder efter prinsen i høet, mens de hygger sig med staldkarlene i ventetiden...

Privathospital.JPG

'Klip en hæl og nap en tå' - kompromiets kunst gælder også gensidige kompromier forekommer, dog ikke altid med millimeterretfærdigheden som drivkraft.

- måske heller ikke altid med fornuft, når det ses udefra...

Upcider grisebasse.jpg

Der kan vel jo også være positive sider i at 'score en grisebasse m/k'

Hypergami (af græsk: "hyper" = "over", "gami" = "ægteskab") referere i etnologi og sociologi til en praksis med at gifte sig med en ægtefælle fra en højere socio-økomisk klasse end en selv, specielt i forbindelse med den udbredte tilbøjelighed i en lang række kulturer for kvinder til at "gifter op" med en mand der er ældre, rigere eller på anden vis fra en mere privilegeret position end kvinden selv - eksemplificeret i folkeeventyrene om de fattige jomfruer der får prinsen på den hvide hest.

Hypogami (af græsk: "hypo" = "under", "gami" = "ægteskab") referere i etnologi og sociologi til en person der gifter sig med en ægtefælle fra en lavere socio-økomisk klasse end en selv.

Den kulturelle præference for hypergami resulterer i en "partnerstigning": mænd fortrækker kvinder med samme eller lavere status som dem selv, og kvinder fortrækker mænd med samme eller højere status end dem selv. Resultatet er at to kategorier har det med at blive klemt ud af ægteskabsmarkedet: lavstatus mænd, og højstatus kvinder.

Tilsyneladende er det dog mest gældende ved formelle ægteskaber

- mindre ved 'uofficielle' forhold...

(inspiration: wikipendia)

swepg4.jpg

332ux6t.jpg

2lngtjp.jpg

Fremtidsforskere får jo egentlig sjældent ret.

Men een vigtig forudsætning for at klare bølgerne...

- er nok at lære at svømme....



33 kommentarer


1. plt84 11-01-2010 11:27Rapportér/anmeld
Hypergami hører nu mere for- og end fremtiden til (sagde "fremtidsforskeren"...), for det var dengang en husstandsindkomst bestod af een lønindkomst og formue - mandens.

Er der ikke noget med at kvinderne i dag løber med de længste uddannelser (selvom det bestemt heller ikke er en garanti for højere livsløn).

Den med drømmen. Jeg tager hende øverst oppe og giver gerne afkald på tilgiften, pisken og revolveren. Er hverken til s/m fikseret eller våben -fetichist.
2. lighton 11-01-2010 13:34Rapportér/anmeld
# Nita: Måske bunder fænomenet med at kvinder gifter sig "op" og mænd er indifferente - i tidligere tiders tvangsægteskaber. I rigtig gamle dage anså familer det som ærbart at deres døtre blev "godt gift" - i dag er det vel blot blevet naturlig fornuft, hos kvinder. "S"
#plt84:
Mænd har stadigvæk ca. 20% større lønindkomst end kvinder, så der er jo kun en vej til at ændre på dette: Længere uddannelse - ret beset har ligestillingen på arbejdsmarkedet endnu ikke nået vores breddegrader. (Mandens sidste bastion - ;-)) "S")
3. nkristensen 11-01-2010 13:51Rapportér/anmeld
#1+2.lighton & plt
Jeg læste for nylig en zoolog og sociolog der beslrev forløbet mand-kvinde med at først gik kvinden op i mandens sexuelle formåden og udstyr - så fandt en hanabe på at rejse sig på bagbene så han kunne samle mere føde sammen, det fik kvinden til at gå på kompromis med andre ting - så begyndte kvinden selv at skaffe føde og vendte 'back to basis'...... ;-)

- det er vist en udvikling med stor logik.... 'smiler'

#.'plt' - det kaldes vist priotering..... 'smågriner'
4. lighton 11-01-2010 14:47Rapportér/anmeld
#3: Nita: Ja, det er jo Darwinisme, der er til at forstå!
Mener du dermed at kvinden er gået tilbage? "S"
- "Back to basis"
5. nkristensen 11-01-2010 14:57Rapportér/anmeld
#4.lighton
Jeg mener, som gammel håndboldspiller, at hvis tingene ikke kører tilfredsstillende for een så går man nogen gange med fordel tilbage til der hvor det gjorde og så begynder derfra i et nyt spor..... ;-)

- er det ikke det mange kvinder gør nu...? 'blinker'
6. lighton 11-01-2010 15:03Rapportér/anmeld
#5. Nita: Nu er jeg ikke just generalist - men jeg kan følge din håndbold symbolik, som selv-old-girl-håndboldspiller, hvis ikke angrebet fungere, må man lægge en ny taktik, tilbage til udgangspunktet, og måske en deffensiv vil virke bedre :-))Blink, blik
7. iudu48 11-01-2010 16:10Rapportér/anmeld
#0 NK

Hmmmm.

Går du i giftetanker?

Tænker du i 'bekvemmelighedsstrategier'?

Kan feldstudier blive kedelige?

En klage:
Atter engang glemmer du at tilgodese kvinder, hvad angår illustrativt materiale.
Gå ind på Google-billeder. Søg på 'lækre mænd' eller 'hunks'.
Så, skal du bare se løjer. :-)))

Til substansen:
Er kvinder vendt/ved at vende tilbage til basics?
Ja!!!
Hvorfor?
Fordi de kan!!!

FASAG.
8. nkristensen 11-01-2010 16:26Rapportér/anmeld
#7.iudu
Troede bestemt at 'gift' var moget man skulle havde på apoteket - er det ikke receptpligtigt...? 'smiler smørret'

Tak for guiden til optalte billeder, kendte ikke ruten, men 'prinsen på den hvide hest' ovenover du'r han ikke...? 'smiler'

Jeg tænker altid i bekvemmelighedsstrategier - uanset hvad folk tror så er jeg så doven at jeg helst vil gøre tingene på den nemmeste måde - det er så ikke altid den jeg vælger alligevel.. ;-)

Hvis du spørg mig så er det et godt valg af kvinderne - det er der de er sjovest at danse med... 'smågriner'
9. lovelylegs 11-01-2010 17:11Rapportér/anmeld
#0 Hvor kan jeg få det der svømmekursus henne? :)

#2 længere uddannelse er da ikke nogen garanti for ligeløn.. er det ikke præcis det, vi ser i dag?
10. lighton 11-01-2010 17:14Rapportér/anmeld
#9.Lovelylegs: Vi kvinder mangler bare at bestå kursus i Forhandlingsteknik, så er vi godt kørende med ligelønnen!
11. nkristensen 11-01-2010 17:48Rapportér/anmeld
#9.lovelylegs
Det er vist en overbygning til 'flinkeskolen'..... 'smågriner'

#10.lighton
Ja den teknik læres vist heller ikke til fulde i 'flinkeskolen'... 'smiler'
12. zeeto 11-01-2010 18:36Rapportér/anmeld
Hypergami og hypogami -

Godt man kan hygge sig med historien om Klods Hans som modsvar :)
13. nkristensen 11-01-2010 19:04Rapportér/anmeld
#12.zeeto
Prinsessen i eventyret "Klodhans" er vel et skoleeksempel på 'hypogami'... 'smiler'

- men man skal heller ikke glemme "Svinedrengen" eller den tapre soldat, på vej hjem fra krig, der med hjælp fra 3 hunde fik der borgerskabet til at gøre øjne - ja så store som hvad.... 'smågriner'
14. plt84 11-01-2010 19:52Rapportér/anmeld
# 12+13

Ja, de fremmedord.

I en nekrolog over Erik Wiedemann - Mr. Jazz, landet kyndigste anmelder og med titel af professor, med en hæmningsløs brug af fremmedord - skrev Jørgen Siegumfeldt: "..efter at Wiedemann havde omtalt den daværende Duke Ellington-trommeslager, Louie Bellson, som ambidextral, idet denne som bekendt spillede lige godt med henholdsvis venstre og højre hånd...".

Det ord blev så i folkemunde beskrevet som:

„Ambidextral: I Erik Wiedemanns tilfælde evnen til at skrive med den ene hånd og slå op i fremmedordbogen med den anden“. (Citeret efter hukommelsen)..
15. zeeto 11-01-2010 20:09Rapportér/anmeld
#13 og 14

NK - Det kunne man selvfølgelig sige. Men man kan da også tolke det således at hun er ligeglad med hvilken rang han har :)

PLT - haha :) Jeg hørte forresten ordet første gang på efterskole, hvor alle elever i engelsk skulle vælge et ord 'de kunne' og derefter forklare hvad det betød. En del var benovede dengang, for det var da et fint ord :)

Det virker dog noget 'indiotisk' som Sidse-marie sagde i 'Et grundskud' :)
16. nkristensen 11-01-2010 20:27Rapportér/anmeld
#15.zeeto
Ja den slags ord ka' man bli' helt ørekjørt over.... 'smiler smørret'
17. iudu48 11-01-2010 20:47Rapportér/anmeld
Kom til at se på 'værktøjsbilledet'.

I mine meget unge dage havde jeg feriejob med rengøring på ortopædkirurgiske operationsstuer. Adr!

Kan bekræfte, at samtlige eksempler på værktøj bliver brugt på en sådan afdeling.

Dog i rustfrit stål.
18. nkristensen 11-01-2010 21:51Rapportér/anmeld
#17.iudu
En rigtig handyman kunne sikkert sagtens blivet fristet der... 'smiler'
19. lovelylegs 12-01-2010 13:50Rapportér/anmeld
#11 Hmm.. Ved ikke om det tegner så godt for mig.

Var en vældig dygtig elev i flinkeskolen, da jeg var yngre. Men det er ligesom om, det går mere og mere af.. ?
20. nkristensen 12-01-2010 14:06Rapportér/anmeld
#19.lovelylegs
Det er jo også det jeg mener - du er på vej ind i den rigtige klasse nu, ikke...? 'smiler smørret'
21. lovelylegs 12-01-2010 14:26Rapportér/anmeld
#20 Ahh.. har vist et stykke igen.. er noget fat'svag ind imellem :)
22. nkristensen 12-01-2010 14:42Rapportér/anmeld
#21.lovelylegs
Det lyder da som om du er i bevægelse henad det rette spor... ;-)
23. lovelylegs 12-01-2010 15:27Rapportér/anmeld
#22 Hmmm.. ja, men hvis du mener det, så..
Det er da altid en trøst, at ANDRE kan se det..:)
24. plt84 12-01-2010 16:21Rapportér/anmeld
# 2 lighton

Du rammer ¨'tonen' ret godt dengang. Men jeg tror nu ikke manden var helt indifferent, for det var hans mor og far ikke.
25. lighton 12-01-2010 16:28Rapportér/anmeld
24#plt84. Dengang var manden stærkere, i sin overbevisning - læs mindre tvivlende... og oftest kunne manden forsørge sig og sin udvalgte, det var jo kvindens lod at være hjemmgående, og føde børn. Pretty simple :-))
26. plt84 12-01-2010 16:38Rapportér/anmeld
# 25
Jamen jeg er ikke uenig...se Korsbæk...men det var ellers kvinderne, som var de stærke.....

Men du glemmer overklassens forældregeneration. Der var mange søde pigebørn, der blev 'kasseret' på den konto. Målt, vejet, fundet for let....
27. nkristensen 12-01-2010 18:09Rapportér/anmeld
#25.lighton
Ja for genvinde den "prestige", eller magt om man vil, en del mænd måske mener at de har mistet så må de erkende at den ikke ligger i nøglen til spisekammeret... 'smiler'

- men at familien i stedet for at stimle sammen har 'far' kommer hjem eller taler, nu skal havde noget på hjerte for at få opmærksomhed... 'smiler'

#26.plt
Du har ret i 'Korsbæk' da var det nemlig de kvindelige karakterer der var stærke - Mads Skjerns afsluttende kollaps der jo ikke enestående....

Det skyldes ikke at Lise Nørgaard var kvinde overhovedet ikke, sådan var/er det den gang - kvinder er stærke på en anden måde end mænd... ;-)

- Ingeborg Skjern mindede i øvrigt rigtig meget om min egen mormor
28. nkristensen 14-01-2010 12:12Rapportér/anmeld
Måske er 'flinkeskolen' ikke så afgørende eksempelvis på jobbet mht til løn og karriere eller også er den ikke bare en kvindelig undskyldning men også en bremseklods for mænd...?

Fandt denne 'gamle' undersøgelse, som vel ikke er blevet forældet.... ;-)

http://www.ugebreveta4.dk/2004/36/Baggrund...
29. plt84 14-01-2010 13:08Rapportér/anmeld
# 27

"Ingeborg Skjern"...Ghita Nørbye. Hun blev 75 i forgårs. Så et kort interview med hende på DR og fik en tåre i øjenkrogen.
"Hvad har været det vigtigste i dit liv?".
"Det har været i morgen!"

Med den indstilling bliver man kun gammel i huden, aldrig i sindet.
30. lighton 14-01-2010 13:19Rapportér/anmeld
28# Nitak: Ja, så fik vi det på plads: Kvinden PÅTAGER sig flere opgaven en mænd i hjemmet. Så er det jo enkelt at sige fra. Ergo skal kvinden lære at UDDELEGERE. Aha! Måske skulle man overveje en bonus til mænd, hvis de påtager sig flere opgaver i hjemmet? Tænke, tænke..."S"
31. zeeto 15-01-2010 13:05Rapportér/anmeld
#16

Haha, måtte lige hive bogen ned fra hylden for at opfriske hvad 'ørekjørt' dog hentydede til. Men ja, det var hun også :)
32. nkristensen 15-01-2010 13:18Rapportér/anmeld
#13.zeeto
Der findes bare så mange gode gamle ord... 'smågriner'

- og ofte er der jo logik bag de gamle udtryk... 'smiler'
33. nkristensen 10-05-2011 11:40Rapportér/anmeld
Det er ikke bare i den muslimske verden at kvinder med indflydelse anses som værende en trussel - det er der også kræfter i den jødiske der gør...

http://www.bt.dk/udland/joedisk-avis-siger...

Indlægget er lukket for flere kommentarer.