Bloggen lukker, Læs mere

Christian Bitz - min mening om mad

Fredag, 19. februar 2010 kl. 16:38 / sundhed

Drop nu det proteinpulver

52 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

Mange spiser proteinpulver efter muskelopbyggende træning. Eller endnu værre: putter det i deres ellers så naturlige og friske smoothie. Det har altid undret mig, for proteinpulver er og bliver et supplement til elite-sportsfolk. Nye undersøgelser viser da også at for helt almindelige motionister, er proteinpulver i bedste fald spild af penge - og i værste fald direkte skadeligt for nyrer, hjerte og knogler. EN HELT ALMINDELIG SUND KOST DÆKKER SÅ RIGELIGT DIT BEHOV FOR PROTEINER - også når du træner. Det behøver ikke være svært, sært eller dyrt at leve sundt... Læs mere på LifeScience .



52 kommentarer


1. qunoxx 19-02-2010 17:00Rapportér/anmeld
nu er proteinpulver vel hellere ikke bare ren protein, der jo tit nogle gode aminosyrer i :)
2. janus007 21-02-2010 12:31Rapportér/anmeld
Hej Christian

Jeg synes dit indlæg er en smule tyndt, vi mangler begrundelse; dels hvorfor elitesportsfolk tager det og hvorfor det skader nyrer, hjerte og knogler.

Hvor meget protein skal man have om dagen? 1gr pr kg kropsvægt, 2g ved hårdere træning, hvordan skal man indtage imellem 130 og 200g protein om dagen? Har du nogle forslag?

At du refererer til en artikel giver ikke rigtigt noget substans til dit blogindlæg.
3. vidadk 24-02-2010 00:14Rapportér/anmeld
Jeg synes også der mangler en begrundelse for hvorfor proteinpulver ikke skulle være nyttigt for "almindelige motionister", se f.eks en forklaring her http://www.gymbutikken.dk/shop/proteinpulv...

med venlig hilsen,
4. whisky25 28-02-2010 19:14Rapportér/anmeld
Hej

Må tilslutte mig de andre..... det må du kunne gøre bedre:-)
5. budzinski 04-03-2010 10:37Rapportér/anmeld
Jeg er delvist enig. Mange bruger dog en smoothie som en måltidserstatning, og så nytter det altså ikke noget, at blende juice, bær, bananer og dadler sammen og kalde det morgenmad.
Der skal fedt og protein til, og her kan en god olie, kokosmælk eller fløde klare det første, mens proteinpulver klarer det andet. Men man kan da lige så godt knalde 2-3 æg ned i drikken - fedt OG protein - så bliver det lækkert og cremet og samtidig et komplet måltid.
6. lassefarsche 04-03-2010 21:05Rapportér/anmeld
proteinpulver er blot protein udvindet fra mælk og ost

ikke tro på alt hva du læser på nettet

frugt er da også skadeligt for dig, I MÆNGDER..
7. christian.bitz 05-03-2010 22:09Rapportér/anmeld
Kære venner,
Tak for jeres kritik - det luner og inspirerer.
Jeg er sjovt nok ikke enig.
Som almindelig motionist er protienbehovet ikke mere end o,7-0,8 g/kg kropsvægt - og der i artiklen, fra et ganske anerkendt online-magasin, givet et eksempel på hvordan man får behovet dækket ved at spise helt almindelig mad.
Og det er lige præcis min pointe. Jeg har egentlig ikke noget imod proteinpulver, jeg mener blot at det er overflødigt og spild af penge med mindre man træner på eliteniveau (hvor proteinbehovet selvfølgelig er højere).
Dansk forskning har iøvrigt vist at helt almindelig kakaomælk og proteinshakes har samme muskelopbyggende effekt efter træning.

At en webshop der sælger proteinpulver anbefaler det undrer mig sådan set ikke... Og mager yoghurt naturel i smoothies er i mine øjne også langt mere naturligt og lækkert - og resulterer i et fint lille måltid, hvis man f.eks tilsætter lidt god mysli med nødder på toppen.

Så jeg fastholder konklusionen i mit blogindlæg. Dermed ikke sagt at det er farligt, usundt eller skadeligt at indtage ekstra protein fra pulver. Bare overflødigt.
8. westermann88 09-03-2010 17:51Rapportér/anmeld
Hej Christian,

Jeg har læst din artikel med stor interesse, både fordi jeg er stor fan af dig som ernæringsekspert, men også fordi jeg for første gang nok ikke er enig med dig eller måske bare er oplyst helt forkert om emnet;)
Min kæreste som læser på Suhr's, har længe prøvet at fortælle mig at mit brug af protein pulver er total spild.
Jeg træner for at øge min muskelmasse, og træner derfor meget seriøst og hårdt!! (mener faktisk det er mere end "bare" motionist niveau). Jeg vejer 74 kg og skal derfor indtage ca. 110 gr. protein om dagen(1,5 gr. pr. kilo.)Jeg har læst virkelig mange artikler om emnet og stort set alle steder fremgår det, at 1,5 gr. protein pr. kg. skulle være optimalt for muskel opbygning. Et indtag på 110 gr. kan jeg bare ikke se hvordan jeg skal kunne indtage uden brug af protein pulver?? Jeg har prøvet regne mig frem til de 110 gr. fordelt på måltider, og det vil simpelthen være umuligt for mig!
Er jeg helt galt på den eller hva?;)
9. manse68 11-03-2010 08:37Rapportér/anmeld
Hej Jakob

Spis lidt oftere med Steph og Martin.
Der mangler bestemt ikke protein i vores mad....eller fedt, som du nok kan se:)
10. christian.bitz 16-03-2010 23:50Rapportér/anmeld
jeg tager udfordringen op og laver et indslag om træning og proteinindtag. 6.45 torsdag. ses vi?
11. sidse_olsen 23-03-2010 12:08Rapportér/anmeld
Jeg synes, det er en meget interessant diskussion, I har kørende. Jeg er enig med Christian Bitz om, at proteinbehovet kan dækkes af indtag af almindelig varieret kost. Jeg tænker dog, at man kan inddrage frigivelsen af væksthormon ved hård træning, som yderligere øges ved indtag af protein efterfølgende (modsat mindskes ved indtag af sukkerholdige produkter), blot for at understrege at debatten er omfangsrig og ikke så ensrettet.
12. kirsten.kjaer 27-03-2010 21:53Rapportér/anmeld
Tak Christian, for at belyse proteinpulver-manien ud fra en videnskabelig tilgang! Både i mit arbejde som kostvejleder og når jeg selv træner i fitness møder jeg alt for mange mennesker der tror proteinpulver er vejen frem til store muskler/sundhed. Håber danske motionister læser din blog, for med viden kommer fornuft... (Overdreven brug af vitaminer og mineraler kunne måske også være et godt emne til din blog...) Fortsæt det gode arbejde med at udbrede videnskabeligt dokumenteret fakta.
13. jimbo110 04-04-2010 11:43Rapportér/anmeld
Jeg vil give en af de første kommentarer ret at det er et ret spinkelt grundlag at komme med den udtalelse . Der findes jo en masse forskning som viser at proteiner rent faktisk virker, men jeg vil du medgive at valle pulver er lidt "overrated" og at de kæmpe portioner som anbefales ikke helt holder. Jeg bruger selv "protein shots" breve som indeholder langt mindre portioner som bestemt ikke er skadeligt. Og jeg kan selv se at det virker. Så jeg ved nu ikke helt om det helt er spild af penge - når det virker og jeg får resultater;-)
14. lento 04-05-2010 21:35Rapportér/anmeld
Hej

Ved godt denne post måske er uddebatteret, men ville nu alligevel lige give min mening.

Jeg træner selv hårdere end motionistniveau og bruger selv proteinpulver. Du siger det er spild af penge. Personligt kan jeg ikke se hvordan jeg skal få de nødvendige gram protein om dagen, uden brug af pulver. Eller, dvs, det kunne jeg måske godt. Men det ville på ingen måde blive billigere end at bruge pulver.

En kakaomælk efter træning. Hvis man nu regner lidt på det igen. Jeg køber pulver fra bodylab. 5000g for 630kr. En strøget måleske indeholder 35-40gram pulver (ifølge etiketten). 5000g/40g = 125 portioner. 630kr/125portioner = 5.04kr pr. portion.

Det er muligt man kan få en discount kakao til den pris. Men med pulver slipper jeg for at have huset fyldt med kakao og hele tiden købe nyt.

Men jeg tror, at for mange (inkl. mig selv, faktisk) er det lige så meget psykisk. At man lige får noget efter træning. Man (jeg gør i hvert fald...) føler at man får mere ud af sin træning, når man lige får den shake bagefter. Og når jeg kan se en fremgang (om det så er pulveret der hjælper til, eller ej...) så er pengene godt givet ud synes jeg, uanset :)
15. lucindas 21-05-2010 15:42Rapportér/anmeld
Det råd er baseret på et meget meget tyndt grundlag synes jeg. Jeg synes også det virker meget generaliserende.

Jeg kan i hvert fald sagtens se og mærke forskel på min krop og træning om jeg får for lidt protein eller ej. Jeg bliver motiveret til at træne når jeg ser resultater hele tiden, hvor det fuldstændig kvæler min motivation ikke at se dem. Og proteiner GØR absolut en forskel for mine træningsresultater (så længe de er uden laktose og har et lavt kalorieindhold)!

"helt uden løftede pegefingre" må du hellere slette, for den er vist overskredet her.

:-)
16. mnit55 27-07-2010 09:11Rapportér/anmeld
Ikke for at påbegynde endnu mere negativ debat. Men artiklen fra LifeScience er baseret på 2 nye "undersøgelser". Det er nogle meget uspecifikke oplysninger der gives. Dels hvad alders gruppe er, hvor meget træning osv. Men alt i alt, så vil alle produkter stort set kunne gøres negative ud fra hvilket man har. Synes det er ærgeligt at du definitivt nedgøre protein pulver i indledning af din artikel men som kommentar siger du ikke har noget i mod pulver som sådan.

Hvis vi skal snakke effekt er der da helt sikkert nogle der ikke kan finde ud af at spise "rigtigt" og dermed kan protein være godt for dem i pulver form.

Så er der noget placebo effekt som flere "synes" at have.

Generelt synes jeg bare at sort/hvid udmeldinger fra "eksperter" ofte bliver misforstået og efterfølgende misbrugt.
17. trillos27 27-07-2010 15:19Rapportér/anmeld
Tilgengæld har vegetarer eller folk med en kødfattig kost rigtig godt af det. Det er jo en forfærdelig mængde bønner der skal ned ellers. (Eller mælk, men det bliver man jo så syg af)
18. nekker 31-07-2010 00:35Rapportér/anmeld
Jeg cykler meget og kører licensløb, så jeg vil betegne mig selv som over motionistniveauet uden dog at være eliteudøver.

Jeg bruger proteinpulver sammen med en banan eller andet frugt efter en træning, for at udnytte det åbne "vindue" der er efter træning, hvor kroppen er meget modtagelig over for opfyldning af diverse depoter. Det er specifikt mht. til hurtigere restitution og ikke for det muskelopbyggende.

Vil du mene proteinpulver stadig er noget unødvendigt i forhold til andet? Hvis jeg fx. har to dage til næste træning, fx fra tirsdag aften til torsdag aften, så er jeg klar over jeg uden problemer kan få opfyldt mine depoter ved alm. madindtag melle i de to dage. Men hvis jeg træner tirsdag og igen onsdag, hvor tirsdag er en hård/halvhård dag med intervaller, så vil jeg stadig mene proteinpulveret er et super supplement til restitutionen på kort tid, hvor det kan være svært at nå at indtage det "rigtige" mad...
19. minit55 26-08-2010 13:55Rapportér/anmeld
http://www.videnskab.dk/composite-5038.htm...

Der er nyeste forskning uenig med dig. Så Drenge og Piger massf af fiske proteiner så er i godt kørende.

Og mit samme råd igen lad nu VÆRE MED "at kalde jorden flad" bare fordi i TROR det i ved er rigtigt.!!!!!!!!!!!!
20. samuel.fink 29-08-2010 11:45Rapportér/anmeld
Jeg mener at have hørt i en forelæsning engang at i forhold til træning var tidspunktet for proteinindtagelsen faktisk ret afgørende.

Man havde lavet to grupper af ældre mennesker. En der indtog protein under 2 timer efter træning og en der ikke gjorde. Dem der ikke gjorde havde faktisk ingen effekt af træningen. Det skulle vist være det samme med unge mennesker, dog med en væsentlig mindre forskel.

Så proteinpulver er vel okay, hvis man gerne vil følge den undersøgelse. Eller hvad?
21. danielcyril 10-09-2010 10:07Rapportér/anmeld
@janus007

Hvis du læste artiklen ville du finde belæg for alle de påstande der bliver fremsat.. En kildehenvisning til en site er dog tynd, men man må gå ud fra at manden ved hvad han snakker han. :)
22. jacopo 11-09-2010 15:28Rapportér/anmeld
Du burde præcisere hvilke protein pulvere du synes skal droppes, det er jo direkte usandt, hvis du mener alle!!!
Derudover kunne jeg godt tænke mig noget dokumentation for dit udsagn! Pas lige på med at anbefale usandheder uden dokumentation, det kunne jo få nogle mennesker til at følge dit råd, idet at de læser det på tv2.dk , og opleve dårligere resultater. Så få lige specificeret hvilke proteinpulvere du mener, og henvis venligst til en dokumentation der præcist underbygger din udtalelse, hvis du ikke kan det, så træk venligst dit udsagng tilbage!!!
23. fakdk 16-09-2010 19:50Rapportér/anmeld
De problemområder som du refererer til i din blog er blevet modbevist af andre undersøgelser.
Her er der en artikel der afliver alle myterne om proteinpulver som kosttilskud, og ligeledes er den understøttet af videnskabelige undersøgelser.
Vedlagte link er til den pågældende artikel med mere detaljerede forklaringer end den der refereres til her. Yderligere er der referencer nederst på siden til de relevante undersøgelser:
http://www.bodybuilding.com/fun/3-protein-...

Her behandles påstanden om at man ikke behøver mere protein når man træner:
http://www.bodybuilding.com/fun/defense-ag...
24. redarm 06-10-2010 19:51Rapportér/anmeld
Hvad nu hvis man bare gerne vil tage på, på en sund måde?
Det er ligeså svært at tage på for nogle, som at slanke sig for andre, eksempelvis undertegnede.
Hvad gør man så? Troede proteindrik efter 3 måltider dagligt var sagen??
Mvh
25. brymjjj 10-10-2010 14:33Rapportér/anmeld
Hvis man spiser mellem 6-8 gange om dagen, så får man sit protein behov dækket. Grunden til at elite folk tar det, bør være åbenlys. De træner vildt meget mere end "alme" motionister gør.

Jeg tar protein tilskud, men kun fordi jeg er veganer og raw food spiser.
26. protein-pulver 25-10-2010 20:00Rapportér/anmeld
(kommentaren er slettet, begrundelse: Reklame)
27. protein-pulver 25-10-2010 20:00Rapportér/anmeld
(kommentaren er slettet, begrundelse: Reklame)
28. jeys 07-11-2010 02:16Rapportér/anmeld
Jeg vil nu sige udfra personlige erfaringer at proteinpulver er et godt kosttilskud hvis man ikke kan spise 5-6 store måltider om dagen plus det løse for at holde sig i kalorieoverskud.
Hvis der er andre der ikke er imod proteinpulver som kunne tænke sig at se en prissammenligning på forskellige proteinpulvere fra danske firmaer vil jeg anbefale: http://www.billigt-proteinpulver.dk/
29. chrisss20 14-11-2010 19:25Rapportér/anmeld
1
30. chrisss20 14-11-2010 19:28Rapportér/anmeld
En interessant diskussion omend synes indlægget at være noget kort og tyndt.

Som mange andre har påpeget så er det begrænset hvad man kan bruge denne form for jounalistik til!

http://ecoled.dk/
31. rasmustandersen 19-11-2010 13:02Rapportér/anmeld
Artikel omkring sikkerheden ved indtagelse af store mængder protein:

http://www.news.bodylab.dk/artikler/197-ho...

Inkl. begrundelser og kilder.
32. spiffer 25-11-2010 06:38Rapportér/anmeld
hmm.. da jeg for 8 år siden trændte igennem, styrketrænede og løb alle hverdage og spiste ekstremt meget og varieret, tog jeg ikke på, det var først da jeg begyndte at drikke proteinpulver blanding, det var ligesom om at jeg ikke kunne udnytte madens gode egenskaber ordenligt.
Jeg læste engang at kroppen bliver bedre og bedre til at optage proteinen, er der noget hold dette?
Jeg stoppede med at drikke det, da det gav mig luft i maven :D ??
Lige endnu et spørgsmål, har hørt forskellige versioner omkring det at indtage proteinpulver uden at træne, nogle siger man tager på (måske endag blive lidt kvabset), andre siger man ikke gør??
33. ummyusra 26-11-2010 19:23Rapportér/anmeld
gad vide hvad mennesket gjorde for proteien pulveret hmm lad mig tæke de spise nok alm mad
34. rasmustandersen 30-11-2010 10:17Rapportér/anmeld
"gad vide hvad mennesket gjorde for proteien pulveret hmm lad mig tæke de spise nok alm mad"

Det er ikke et argument. Hvad gjorde mennesker før pencilen blev opfundet? Hvad gjorde mennesker før køleskabet blev opfundet? Hvad gjorde mennesker før motorsaven blev opfundet? Hmm...lad mig tænke. De brugte en økse og det tog 10 gange så lang tid.

Ingen påstår af proteinpulver er en nødvendighed for menneskets eksistens. Hverken for ’almindelige’ mennesker eller for professionelle atleter. Proteinpulver er dog et ganske udmærket tilskud som gør det nemt at regulere ens kostindtag når man følger en stram diæt.
35. whoracle 02-12-2010 14:14Rapportér/anmeld
1. Ang. at du mener det er SPILD AF PENGE:

Direkte citeret fra det link som du giver:
"The math is quite simple. When training, you need about a half gram of protein per pound of body weight. So a 180-pound male [82 KG] needs about 90 grams of protein a day. That's the amount of protein in a cup of milk or yogurt with breakfast (8—12 grams), a can of tuna with lunch (40 grams), and a six-ounce steak with dinner (42 grams)."

Siden hvornår er en steak blevet BILLIGERE end 1 skefuld proteinpulver? Og som en sjovt nok også kommenterer på dit link:
"I find it quite odd that people regularly eat 40g protein for tuna and 6 ounce steak at 42 g per day, though according to this study a lot of people at gyms eat something similar"

2. Ang. du mener det kan være skadeligt, især for nyrer.
Det er kun skadeligt hvis du får FOR MEGET.
"The reason is that unused protein cycles through the blood and ultimately breaks down into urea and acidic byproducts. These byproducts strain the kidneys as they filter through and likely trigger bone to release calcium. Very recent studies reveal how protein causes inflammation and increases the risk of clogged arteries."

Der er altså ikke noget skadeligt i proteinpulver som sådan, bare man ikke overdoserer - og sådan er det jo med alting.
36. mfollin 03-12-2010 12:59Rapportér/anmeld
32 - spiffer: Det er ret enkelt, hvis du bruger flere kalorier end du indtager, så tager du ikke på. Optagelsen af maden og stofskifte osv. har selvfølgelig også noget at sige, men det at du indtager proteindrik har formentlig øget dit daglige indtag af kalorier, og så tager du mere på end før.

Det er også den fordel jeg ser i proteinpulver, at man kan få en slat af de proteiner man skal bruge sammen med en god slat kalorier, og fordi det er flydende kalorier ikke mætter så meget som faste kalorier (bøfferne osv.), og så kan man spise mere end normalt.
37. fitnessblog 12-12-2010 23:11Rapportér/anmeld
Hej Christian.

Jeg er enig med dig noget af vejen, men langt fra hele vejen.
Proteinpulver er ikke nødvendigt, på ingen måde. Men det er sunde smoothies heller ikke.
Protein er en essentiel del af vores kost, og i særlig grad hvis vi ønsker at udvikle vores fysik gennem hård fysisk træning. Det er et faktum at vi har brug for rigelige mængder protein i vores kost for at få et optimalt udbytte af vores træning, og det er meget fordelagtigt at få et "skud" protein efter den hårde træning, da kroppen her er ekstra modtagelig overfor makronæringsstofferne, ikke sandt? Der er mange eksperter som snakker om at vi kun har brug for en bestemt mængde protein pr. dag, og det kan vi sagtens få gennem alm. kost. Og det kan vi også sagtens, men jeg tror grunden til at proteinpulver er så populært, er at det er enormt bekvemt! Vi har ikke alle tid til at lave 5-6 sunde måltider mad hver dag, og derfor er en shake proteinpulver med et stykke frugt enormt befriende til brug f.eks. efter træningen.

Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt proteinpulver er nødvendigt eller dyrere end et proteinrigt almindeligt måltid, men nærmere et spørgsmål om hvad der nogle gange er nemmest og hurtigt..

Jeg skriver mere om proteinpulver, proteinrigt mad og proteinbehov på denne side: http://proteinpulver.org
38. larsrevlex 27-12-2010 12:40Rapportér/anmeld
Nu skal man jo tage alt hvad der står om kosttilskud og proteinpulver på www.bodylab.dk og andre lignende sider med et gran salt.

Bodylab.dk lever jo af at sælge proteinpulver...
39. larsrevlex 27-12-2010 12:41Rapportér/anmeld
http://www.bodylab.dk Proteinpulver og kreatin er to af de grundlæggende produkter i Bodylabs sortiment. Sortimentet er dog med årene blevet udvidet til også at omfatte en længere række andre sportsprodukter og kosttilskud.

(klippet fra deres side)

:(
40. tholm89 24-01-2011 18:24Rapportér/anmeld
Jeg synes der mangles en smule kildekritik hos folk, som linker til diverse forhandlere af proteinpulver, og tager det som fakta, hvis de anbefaler brugen af det..

Derudover så er der flere af jer, som simpelthen ikke forstår budskabet.. Hvis du træner som motionist, så får 9/10 af jer nok protein i jeres normale kost, og dertil er det ligegyldigt, om man spiser 6 måltider om dagen eller om det er specielt sundt.. Der behøver ikke nødvendigvis være paraleller imellem sund kost og proteinindhold, snarere tvært imod..

@fitnessblog, du skriver at det kun er skadeligt i tilfælde af overdosering.. Det ER jo netop en overdosering, hvis dit forbrug er dækket i din iøvrigt ganske normale kost, og du så derudover tager protein..

Jeg synes der er så meget hype omkring protein og dets indvirkning på træningsresultaterne.. Ja det kan helt sikkert have en god effekt hos nogen, men vi snakker stadig meget lave procentsatser, selv hos de som får mest ud af det..

Jeg ville istedet indtage Kreatin som et tilskud til min træning og holde mig fra proteinen.. Desuden bør man ikke indtage proteinen før træningen? Restitutionen starter umiddelbart efter endt træning, og derfor skal depoterne være fyldt op netop der, og ikke en time efter endt træning..
41. sirlupo 25-01-2011 16:09Rapportér/anmeld
Undskyld Hr. Bitz jeg synes det er dejligt at vi har en masse sundheds apostle der giver deres bud på hvad er sundt og mindre sundt. Problemet her er, at du har fundet din niche og selvfølgelig skal holde dig til den. Det er for så vidt også fint nok og du har helt sikkert en masse gode kostråd. Udfordringen er bare som med så meget andet, at hvis du spørger 7 andre ernæringseksperter har de en anden grundfilosofi og de har så deres undersøgelser de forholder sig til og du dine. Det ender så i at dem du skal underholde her bliver mere forvirret end godt er og nej det kan ikke undgås og ja du skal og leve af noget, men når man man begynder at blande "politik" ind i rådene går det galt. Den ene siger man ikke må spise for meget fedt, den næste siger det var i 90erne og nu må man godt, den 3 siger ikke for mange æg, den 4 siger nu må man godt spise mange æg, den 5 siger drik 3 liter vand, den 6 siger uh nej ikke mere end 2 liter vand osv... Jeg tror egentlig bare man skal huske på at man ikke overdriver noget af det hele og hvis man tænker sig en smule om så kan man spise og gøre som man vil så længe du ikke overdriver det.
42. mejer2800 10-02-2011 18:17Rapportér/anmeld
Jeg er enig i, at proteinpulver langt fra er ligeså sundt som at få protein fra fx frisk fisk, kylling osv. og at for folk, der bare gerne vil hyggemotionere uden at tage på i muskler er det overflødigt.

Men hvis man gerne vil tage på i muskler (2 g/kropsKG) samtidig med at man gerne vil cutte omkring 400-500 kcal om dagen for at blive "ripped" er protein pulver altså et rigtig godt supplement - alt med måde selvfølgelig.
Langt de fleste som træner for at få en god krop til sommerperioden er ikke elitesportsfolk, ej heller motionister, men de vil klart have en fordel af at tage en shake som mellemmåltid. Og nej kakoa er langt fra ligeså godt. Desuden: om man køber dem blandet eller selv smækker vand / mælk i er vel det samme.... Så sjovt nok kommer undersøgelsen frem til det...
43. saligia 12-02-2011 17:12Rapportér/anmeld
Har ikke lige læst alle kommentarerne så ved ikke om nogen er kommet ind på det. Men der er jo altså også en anden årsag til at spise/drike protein/kulhydrat pulver lige efter eller i kombination med træningen.
"Window of opportunity", musklerne er særlig modtagelig for optagelse af den muskelopbyggende næring lige efter træningen, og da det jo er temmelig besværligt at have en færdigstegt bøf med ned i træningscenteret er protein pulveret jo her optimalt, jeg selv plejer at træne og gå ud og blande pulveret inden min sidste øvelse og drikke det mens jeg tager de sidste sæt.
Så længe man ikke overdriver indtagelsen og holder sig til de anbefalede mængder og bruger det rigtigt er det i mine øjne et tåbeligt forslag at droppe det. JA!, hvis man KUN spiser det fordi man tror man får for lidt fordi man styrketræner så er det da absolut bedre at få det gennem en naturlig kost, men jeg tror nu at de fleste der styrketrænere og sætter sig lidt ind i brugen af det, bruger det netop for at give musklerne næring indenfor "Window of opportunity"... hvilket jo ligger i den sidste del af træningen og op til ca. 30-45 min efter træningen.
44. rri021076 17-02-2011 17:40Rapportér/anmeld
Synes det er sjovt at læse almindelige motionister komme med deres viden baseret på baggrund af links til artikler fra div. producenter.
Proteiner skal man ha JA.... men lige så meget gælder det hvad du indtager af kalorier, din søvn, og ikke mindst din intensitet i træningen.
Uanset hvor mange proteiner du propper dig med kan du ikke opbygge muskler og styrke uden et kalorieoverskud.

Jeg har selv været stor forbruger af proteinpulver, og mente det var grunden til mine resulteter.... Nu spiser jeg almindelig kost, får min søvn og er 100% fokuseret når jeg træner. jeg tæller ikke kalorier eller antal gram af protein og mærker ikke nogen forskel.

Træn... spis sundt og få din søvn så skal resulteterne nok komme. Og husk Rom blev heller ikke bygget på en dag eller 1 år for den sags skyld som med alt andet ! Ting tager tid osse en veltrænet krop (med ell. uden proteinpulver)

GO' Trænig =O)
45. stylts 18-02-2011 20:29Rapportér/anmeld
Hej Christian. jeg er en af dem der har fået Go Kuren nu i 8 uger. Og du skriver at man vil fortsætte med at få madopskrifter, hvis man fortsætter med nyhedsbrevet. Det er for så vidt godt nok og dejligt, MEN, og det er et stort MEN, jeg kan ikke åbne madplanen som i sender med nyhedsbrevet, så jeg er gået ind på TV2, og der åbnet den og printet den ud. Da jeg gerne vil fortsætte kunne i så ikke gøre det sådan at man kan læse opskriften, enten i den mail den medfølger eller på TV2´s hje,,eside????
På forhånd tusind tak. mange hilsener
46. leo_smith 24-03-2011 10:00Rapportér/anmeld
Hej Christian

Selvom denne tråd nok er ved uddebateret ville jeg lige indskyde min mening.
Jeg er for så vidt enig i din konklusion at protein pulver er "unødvendigt" for almindelige motionister. Grunden til at indtage en genopbygningsshake er jo netop at kroppen kan restiture hurtigst muligt og yde optimalt til næste træningspas, hvilket ikke er nødvendigt for den almindelige motionist da de hverken træner hårdt eller ofte nok. Er man derimod elite-udøver er din omtalte kakao mælk ikke langt fra optimal. En diskussion jeg gerne vil fortsætte andetsteds, da pladsen her er begrænset.
Dog iriiterer det mig at du refererer til en meget usaglig og unuanceret artikel som begrundelse for dine argumenter. Det er ikke godt nok for en person med din akademiske baggrund. På baggrund heraf postulerer du blandt andet at et højt protein indtag er farligt for nyrerne. Dette er dog lige blevet modbevist i et studie af Wycherley et al (2010) hvor det konkluderes at et højt protein indtag ikke har nogen skadelig effekt på nyrerne. Ligeledes står der i den artikel du referer til at kalorie-forbrændingen ikke fortsætter efter endt træning hvilket jo i allerhøjeste grad er noget sludder At forfatteren ikke har hørt om EPOC underminerer enhver troværdighed han måtte have haft. Derudover synes jeg at du stiller dit synspunkt lidt firkantet op, men dette skyldes givetvis mediet.
Altså er jeg overordnet set enig i nogle af dine konklusion men nogle af dine udtalelser er simpelthen for tynde og ubegrundede, hvilket ikke er godt nok for en person med din baggrund. Du er velkommen til at komme med en kritisk kommentar på min blog http://www.smith-nutrition.dk/2011/02/hej-... Her gennemgår jeg også gennemgår Wycherley et al(2010)studiet og andre relevante studier og saglig kritik er altid værdsat.
47. simonsupertrainer 23-04-2011 21:59Rapportér/anmeld
Hej Christian,
FYI har jeg kommenteret på den kavalkade af misinformation som er dit blogindlæg om at droppe proteinpulver.

Du kan finde min gennemgang på www.supertraining.dk, blogindlæg #5 hvor jeg erklærer Christian "Bitzkrieg".
Denne erklæring betyder, at jeg fremover vil kommentere, når du fremsætter påstande af nonsens eller misinformation, hvad du desværre i allerhøjeste grad gør i det relevante indlæg.

MVH
Simon
www.supertraining.dk
48. monneabc 20-05-2011 16:16Rapportér/anmeld
Rart med lidt debat omkring proteinpulver, så vi kan bliver klogere på det område :)

Monne
http://weekendopholdikøbenhavn.dk/
49. helhin 24-05-2011 23:26Rapportér/anmeld
hvordan følger man den madplanen når jeg ikke spiser fisk. Er der noget andet man kan spise istedet for?
50. kantar29 17-06-2011 09:29Rapportér/anmeld
æ
51. theholg 01-09-2011 18:03Rapportér/anmeld
Hej Christian,

Du har ofte nogle lidt kontroversielle holdninger. Jeg synes dit indledende argument med at proteinpulver er skadeligt for nyrer og lever er meget usagligt.

Hvis vi ser på de undersøgelser kan du tænkte dig flg:

Gruppe A spiser rigtig meget protein og kød
Gruppe B spiser rigtig mange grøntsager og ikke så meget kød.

Såfremt gruppe A får nyreproblemer, kan vi så konkludere at de har fået det af for meget protein? NEJ - det kan lige så vel være at de får for lidt grøntsager!

Såfremt man har nyre og leverproblemer, vil man endda bliver sat på en diæt med massere af grøntsager. Der har du med sandsynlighed gruden.

Som du kan læse dig til her
http://www.fitnessnord.com/proteinpulver.html

Indgår protein som nogle af de vigtigste byggesten i den menneskelige diæt. Er der nogen saglig begrundelse for at indtage kød er skadeligt? Det er der ikke.

Er der beviser for at protein kan hjælpe til vægttab? Ja, der er beviser for at timet protein igennem dagen, fører til et varigt vægttab. Så kan det være fordelagtigt at bruge et kaseinprotein som er slowrelease.

Det er ikke nødvendigt, man kan også spise normal kost - pulver er bare praktisk. Og du behøver ikke være elite sportsmand for at få nytte ud af det.

Jeg tror at proteinpulver inden længe vil blive anbefalet af fødevarestyrelsen, i forbindelse med en varieret kost.

MVH Holger
52. monneabc 02-09-2011 14:21Rapportér/anmeld
(kommentaren er slettet, begrundelse: Reklame)

Indlægget er lukket for flere kommentarer.



goekspert